Langkau ke kandungan utama

Berapa Lama Nak Ajar Anak Membaca?

Hari ini ada ibu mesej. Katanya anak diajar sukar nak ingat. Sudah ajar banyak kali tapi kemudian lupa. Rasa macam nak putus asa katanya.

Saya tanya berapa usia anak. Katanya 3 tahun 6 bulan. Diikuti dengan, “Oh, ke muda sangat cikgu?”.

Saya senyum walaupun dia tidak nampak. Yalah pakai whatsapps sahaja sembang. Bagaimana mahu nampak.

Saya kata, “ Anak bawah 5 tahun ini kita sasarkan boleh sebut bunyi, kenal simbol. Bonus jika anak boleh gabung bunyi lisan.”

Saya sambung lagi, “Anak saya berbeza. Angah boleh baca pada usia 3 tahun 2 bulan.”

Saya tanya, “Tapi puan tahu berapa lama masa diambil untuk mengajarnya?”

Sudah tentulah dia mahu. Ini jawapan saya.

“12 bulan. 6 hari seminggu. 5 jam setiap hari.”

Dan perbualan kami saya akhiri dengan meminta beliau bersabar dalam mengajar anak. Jika mahu putus asa, ingatlah saya mengambil masa 12 bulan, 6 hari seminggu, 5 jam setiap hari untuk membolehkan anak berusia 3 tahun 2 bulan membaca.

Ia dilakukan dengan cara bermain, bergurau dan seronok. Penuh dengan aksi berlari, melompat, memanjat dan berguling-guling.

Ia mengambil masa. Perlu dilakukan dengan konsisten dan sistematik.

Tiada latih tubi mahupun air mata darah yang tumpah sepanjang tempoh tersebut.

Semoga bermanfaat.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy



https://www.cikguazleen.com/2018/berapa-lama-nak-ajar-anak-membaca/